top of page

Ny mobilpolitik skaber nærvær


Eleverne på Levring Efterskole har stort set levet uden deres mobiltelefoner de første uger på Levring Efterskole. En ny mobilpolitik skal sikre samvær, åbenhed og nærvær, og tilbagemeldingerne fra eleverne er positive.

Ingen snaps. Ingen Youtube og Facebook. Ingen opkald og beskeder i timerne, og ingen fodboldnyheder til middagsmaden.

Det har været dagligdagen for de 180 elever på Levring Efterskole de første uger på Levring Efterskole. Her har mobilerne nemlig ligget på værelserne.

”Jeg var forberedt på det, fordi det jo var reglen. Men jeg glemte lynhurtigt min mobil, fordi der var så mange indtryk,” fortæller 16-årige Nanna Oline Engelund.

De første 14 dage har været mobilfri alle steder undtaget eget værelse. Efter de første 14 dage kan eleverne tage telefonen med på fællesarealerne, men det er først efter stilletime 19.30.

Skabe rum for åbenhed og nysgerrighed Mobilpolitikken er ny på Levring Efterskole, men det er et vigtigt tiltag, påpeger konstitueret forstander Pernelle Fau Clausen.

”Det er vigtigt, at vi fra skoleårets begyndelse skaber rum og mulighed for, at eleverne lærer hinanden og os personale at kende. Alle skal føle sig trygge og være åbne og nysgerrige overfor at skabe nye venskaber og relationer. Derfor har vi besluttet, at i de første to uger af skoleåret, skal elevernes mobiltelefon være på værelset.”

Skaber hurtigere stærke bånd Nanna Oline Engelund ser tilbage på de første tre uger, og ifølge hende er effekten af de nye mobilregler er positive.

”Det gør, at man bliver tvunget til at socialisere med de andre. Man kan ikke gemme sig bag skærmen. Selvom du er genert, bliver du tvunget til at snakke med andre, fordi du kan ikke bare kigge på Facebook for eksempel. Så det er gået meget hurtigere med at skabe nye stærke bånd,” fortæller Nanna Oline Engelund.

”Vi har fået meget positiv feedback fra eleverne, og det har været uproblematisk at håndhæve. De unge er helt med på, hvorfor det er en super god ide. Nemlig, at de bliver nødt til at være tilstede og ikke ”gemme” sig bag mobilen og være i kontakt med andre, end dem de er i samme rum med,” fortæller Pernelle Fau Clausen.

Skal styrke fagligheden

Mobilen må derfor heller ikke være i lommen til de faglige timer, medmindre læreren aktivt bruger den.

”Der er forsket i, hvordan brugen af mobiltelefoner påvirker elevers læring. Når eleverne er i undervisningslokalet er det vigtigt, at de kan koncentrere sig og har ro og kapacitet i arbejdshukommelsen til den proces, det kræver at lære noget," fortæller Pernelle Fau Clausen og fortsætter:

"Forskningen viser at det kræver en del viljestyrke, ikke at gå online og chatte, se en snapchat eller YouTube video, hvis mobilen ligger i lommen eller på bordet lige foran en. Det at eleven kan gå online fylder og tager kostbar opmærksomhed.

Sidst nye indlæg
Arkiv
bottom of page